رازهای رسیدن به فست فود موفق

 

چگونه فست فود موفق داشته باشیم؟
فست فود موفق را چطور تعریف می‌کنیم و چنین فست فودی چه ویژگی‌هایی دارد؟ هدف اولیه از راه‌اندازی فست فود و به طور کلی هر نوع رستوران، سودآوری و جلب رضایت مشتری و ایجاد یک حال خوب برای افرادی است که به آن داخل می‌شوند. فست فودها و رستوران‌های زیادی در سطح شهرها می‌بینیم، اما به راستی رازهای پیدا و پنهان داشتن فست فود موفق کدامند؟ دکوراسیون مناسب و رنگ فست فود باید چگونه باشد تا در جذب مشتری بهتر عمل کند؟ داشتن ایده‌ی خلاقانه در فست فود تا چه اندازه در موفقیت آن موثر خواهد بود؟

در ادامه به این موارد می‌پردازیم. با ما همراه بمانید.

۱- فست فود موفق
به طور کلی یک فست فود موفق را به شکلی می‌بینیم که در اکثر مواقع میزهای آن پر بوده و سفارشات پی در پی داده می‌شوند. مشتری‌هایی که به چنین فست فودی وارد می‌شوند، با چهره‌ای راضی و گونه‌های گل انداخته خارج خواهند شد! به این شکل می‌توان گفت که این فست فود با موفقیت کار خود را انجام می‌دهد.

اما ببنیم رازهای موفقیت یک فست فود امروزی کدامند؟

 

 

۲- محل، محل و محل
این مورد چیزی است که در خصوص اکثر کسب و کارهای این چنینی و مشابه آن و به طور ویژه فست فود و رستوران، بسیار حائز اهمیت است. با انتخاب محل جغرافیایی مناسب برای راه اندازی فست فود خود، شانس موفقیت آن را بالا می‌برید و یک انتخاب محل غلط، می‌تواند تمامی معادلات شما را برهم بریزد.

۳- فست فود موفق و داشتن پارکینگ
داشتن پارکینگ مزیت دیگری است که در جذب مشتری عالی عمل می‌کند. مشتری‌هایی که با خودروی شخصی خود به رستوران می‌آیند، علاقه‌مند هستند که به سرعت و بدون مشکل، قادر به پارک وسیله نقلیه خود بوده و ناچار به گشتن به دنبال جای پارک نباشند.

۴- انتخاب اسم خاص و تاثیرگذار
انتخاب اسم خاص و تاثیرگذار را در هیچ کسب و کاری فراموش نکنید. فست فود شما باید اسمی جذاب و در عین حال به یاد ماندنی و مرتبط با ماهیت خود داشته باشد. همین موضوع در خصوص انتخاب لوگو مناسب نیز صدق پیدا می‌کند. لوگو فست فود شما باید کاملا مفهوم و طوری به یاد ماندنی باشد که مشتری‌ها پس از آن با دیدن آن، به یاد طعم غذای شما بیفتند.

 

 

۵- شکل سرو غذا در فست فود موفق
شکل سرو غذا باید با خلاقیت و تمایز نسبت به سایر رقبا همراه باشد. به طور مثال برخی از رستوران‌ها و فست فودها، سلف سرویس را در بخشی از منوی خود طراحی کرده و این به بالا بردن سطح رضایت مشتریان، کمک بسیاری کرد.

۶- طراحی منوی ویژه
طراحی منو به صورت ویژه، در دو بخش طراحی شکل فیزیکی منو و نیز محتویات آن، قابل توجه است. فارغ از این که باید منوی شما به زیبایی طراحی شده و غذاها، نوشیدنی‌ها، پیش غذاها و دسرها در آن کاملا مشخص و تفکیک شده باشند، لازم است که کمی خلاقیت به خرج داده و غذاهای خاصی به آن اضافه کنید. به طور مثال بسته غذایی کودک یا غذایی رژیمی، نوشیدنی‌ها و سس‌های مخصوص به فست فود شما که در کمتر جایی مشابه آن باشد، عالی عمل خواهند کرد.

۷- آسایش داخل سالن فست فود موفق
آسایش داخل سالن فست فود، برای مشتری‌ها اهمیت زیادی دارد. در فصل سرما، گرم نگه داشتن سالن و در فصل گرما، خنک سازی کامل آن، باعث رضایت مشتری‌ها خواهد شد. اگر چه برند مک دونالد سال‌ها پیش از این ترفند به صورت معکوس برای خالی کردن سریع میزهای خود استفاده کرده و در فصل گرما، از خنک کردن سالن خودداری کرد. مک دونالد به این شکل از نشستن طولانی مدت مشتری‌های خود جلوگیری کرده و کاری کرد تا آن‌ها بلافاصله پس از صرف غذا، مایل به ترک رستوران باشند و به این شکل میز خالی برای مشتری‌های بعدی فراهم ساخت. اما در زمان فعلی چنین سیاستی، جذاب به نظر نمی‌رسد و توصیه می‌شود که حتما رفاه حال مشتریان را برای تبدیل ساختن آن‌ها به مشتریانی وفادار، در نظر بگیرید.

۸- قیمت‌گذاری صحیح غذا در فست فود موفق
قیمت‌گذاری صحیح غذا، به این معنا نیست که تمام غذاهای منوی شما ارزان باشند و هیچ حاشیه سودی برای خود در نظر نگیرید، بلکه باید در منوی خود غذاهایی مناسب تمامی بودجه‌ها و سطح‌های طبقاتی مالی را در نظر بگیرید. به این شکل مشتریان با هر سطح از بودجه و توان مالی، قادر به سفارش دادن از منوی رستوران شما خواهند بود.

 

 

۹- دکوراسیون مناسب و رنگ فست فود
دکوراسیون مناسب و رنگ فست فود خود را به شکلی انتخاب کنید که علاوه بر جذاب بود، چشم آزار نباشد. متاسفانه برخی از فست فودها با انتخاب رنگ‌های بسیار تند، به جای خلق جذابیت، باعث آزردگی چشم مشتریان خود می‌گردند. میز و صندلی‌ها را طوری انتخاب نمایید که مشتری‌ها حین نشستن از راحتی کامل برخوردار باشند و نورپردازی را نیز به شکلی مناسب پیاده‌سازی کنید.

۱۰ - داشتن ایده‌ی خلاقانه در فست فود
داشتن ایده‌ی خلاقانه در فست فود از نکات بسیار مهم و کلیدی است که باعث می‌شود فست فود A از فست فود B، در عین شباهت بسیار، متمایز گردد. این ایده‌ها می‌تواند به شکل سرو غذا، شکل طبخ (به طور مثال آشپزخانه شیشه‌ای) و حتی در قالب پخش موسیقی و ... باشد.

۱۱- متن افتتاحیه فست فود موفق
متن افتتاحیه فست فود را طوری انتخاب کنید که تمامی اهداف شما در آن گنجانده شده و برای مشتری‌ها قابل توجه باشند. این متن باید گویای آن باشد که شما به جز سودآوری خود، به دنبال خلق تجربه‌ای خوشایند برای مشتریان هستید. شما در فست فودی که در حال افتتاح آن هستید، تنها غذا نمی‌فروشید، بلکه یک تجربه عالی و به یاد ماندنی برای مشتری‌ها رقم می‌زنید.

 

 

۱۲ - رفتار پرسنل فست فود
به همان اندازه که رفتار پرسنل یک هتل اهمیت دارد، رفتار پرسنل فست فود نیز تاثیرگذار است. پرسنل فست فود باید دوره دیده و کاملا بر امور مشتری مداری و رفتار صحیح با مشتری مسلط باشند. به یاد داشته باشید که نکات بسیار مهمی به جز طعم غذا در جلب رضایت مشتری‌ها و موفقیت فست فود شما، موثر خواهند بود.

۱۳- مدت زمان آماده شدن غذا
اگر چه غذاهایی مانند پیتزا، دارای مدت زمان آماده شدن بیشتری هستند، اما لازم است که به هر ترتیب بازه زمانی سفارش گرفتن غذا تا تحویل آن را تا حد امکان کوتاه‌تر سازید. در خاطر داشته باشید که مشتری‌های شما گرسنه هستند و برای تحویل گرفتن غذای خود، عجله دارند.

۱۴- کیفیت غذا در فست فود موفق
کیفیت غذا فوق العاده مهم است و در صورتی که همه چیز را به خوبی مدیریت کرده و در نهایت طعم و ظاهر غذای شما به اندازه کافی رضایت‌بخش نباشد، کل دومینوی تلاش‌هایتان برای موفقیت فست فود، بر باد خواهد رفت.

۱۵- تبلیغات مناسب
تبلیغات در دنیای امروزی، حرف اول را می‌زند و شما نباید قدرت تبلیغات مجازی را هرگز دست کم بگیرید. از دوره پخش تراکت برای جذب مشتری بسیار گذشته و اکنون باید به فکر بازاریابی درونگرا باشید. از این جهت حتما به فکر راه اندازی وب سایت فست فود خود و تقویت آن، داشتن شبکه‌های اجتماعی و ... باشید.

۱۶- نظرسنجی از مشتریان
نظرسنجی از مشتریان، می‌تواند مشکلات کوچک و بزرگ فست فود شما را مشخص کرده و این امکان را بدهد تا آن‌ها را برطرف سازید. این نظرسنجی می‌تواند به شکل قرار دادن یک صندوق در رستوران یا بهتر از آن از طریق شبکه‌های اجتماعی و وب سایت رستورانی شما باشد.

۱۷ - تهیه تجهیزات حرفه ای
داشتن تجهیزات صنعتی فست فود یا به نوعی تجهیزات مدرن برای داشتن یک فست فود موفق الزامی است. فرض کنید فست فود شما یک فست فود پر از جمعیت است ولی تجهیزات شما قدیمی و ناکارآمد است، بدون شک مشتری شما از دیر رسیدن غذا ناراضی خواهند شد.