ترفندهایی در تدوین منوی رستوران

مطالعات نشان می‌دهد آنچه که شما سفارش می‌دهید و مقداری از آن را که نوش جان می کنید ارتباط کمی با اشتهای شما دارد. تا به حال شده که در رستوران نشسته باشید و ناگهان میل شدیدی در شما نسبت به غذا ایجاد شود؟ این اشتهای شما نیست! این بخاطر چگونگی نمایش دادن و ارائه غذا است. دکتر برایان وانسیک (Brian Wansink)، استاد دانشگاه کرنل (Cornell ) و نویسنده کتاب Slim by Design، در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده است بسیاری از استراتژی‌های جذاب رستوران‌ها برای تحریک علاقمندی مشتریان را مطرح کرده است. او همچنین امیدوار است تا با همکاری رستوران‌ها منوهایی ایجاد شود که غذاهای سالم‌تری را به مشتری ارائه دهند.

آنها از زبانی استفاده می‌کنند که اشتهای شما را تحریک می‌کند
شما فقط با خواندن «گوشت سرخ شده همراه با پوره سیب‌زمینی خامه‌ای تابستانی» آن را هوس نمی‌کنید؟ این کار از عمد انجام می‌شود. در یک مطالعه هنگامی که یک آیتم از منو با جزئیات کامل شرح داده شده بود (مثلا استفاده از عبارت «غذای دریایی ایتالیایی آبدار» به جای «غذای دریایی») فروش آن ۲۷ درصد افزایش یافت. این تکنیک نه تنها باعث می‌شود شما آن را انتخاب کنید بلکه لذت بیشتری هم می‌برید.

آنها از روانشناسی قیمت و مکان استفاده می‌کنند
منوها غالباً از اعشار و علامت دلار استفاده نمی‌کنند. غذایی که قیمتش را با ۱۴ نشان می‌دهند از غذایی که قیمتش را با ۱۴.۰۰$ نشان میدهند فروش بیشتری دارد.
استفاده از ارقام بیشتر و استفاده از علامت دلار ($) یا خود کلمه دلار (dollars) باعث می‌شود قیمت بالاتر به نظر برسد. بعضی منوها هم ترجیح می‌دهند که قیمت غذاها را در یک ستون عمودی زیر هم ننویسند تا به جای بررسی قیمت مجبور شوید تمام توضیحاتی که برای غذا هست را بخوانید. همچنین قسمت‌های آغازین بخش‌های مختلف یک منو جای غذاهای اصلی گران‌قیمت است چون اولین نگاه‌ها به منو به این قسمت متوجه می‌شود. به همین ترتیب غذاهایی که در بالا و پایین ستون‌ منو قرار می‌گیرند ۲۵ درصد فروش بیشتری دارند. در قسمت پایین و سمت چپ منو هم که کمتر به آن نگاه انداخته می‌شود جای ناسالم‌ترین غذاهایی است که می‌توان سفارش داد.

آنها با فونت‌ها بازی می‌کنند تا نگاه شما را جذب کنند
تحقیقات نشان می‌دهد که مردم منوهایی که در آنها از فونت‌های بُلد (bold) استفاده شده را ۴۲ درصد بیشتر از نوع ساده می‌بینند. اگر یک آیتم بُلد و یا برجسته باشد یعنی رستوران می‌خواهد تعداد بیشتری از آن را بفروشد (به عنوان مثال گوشت خرچنگ کالیفرنیا (California Lobster) بیشتر از پنیر مک کودکان (Kid’s Mac ‘n Cheese) برجسته و بُلد می‌شود. مشتریان توجه بیشتری به غذاهایی می‌کنند که دارای فونت‌های جلب توجه کننده مثل فونت‌های رنگی،‌ اندازه نوشته متفاوت و … است.

آنها از بهترین تصاویر استفاده می‌کنند
تصاویر، عکس‌ها و … فقط به یک دلیل وجود دارند: تا اشتها و هوس شما را برانگیزند. این یک قانون بازاریابی است که مصرف‌کنندگان بیشتر به تبلیغاتی توجه می‌کنند که دارای تصاویر است. آنها آگهی‌های رنگی‌ را خیلی زودتر از آگهی‌های سیاه و سفید متوجه می‌شوند و برای مدت زمان طولانی‌تری به آن نگاه می‌کنند. همین قانون راجع به یک عکس زیبا مثل پنیر برشته شده فوکاچا (focaccia) همراه پیاز سرخ شده یا یک دسر شکلاتی صدق می‌کند. (اینها اسراری است که خدمه آشپزخانه به شما نمی‌گویند!)

آنها به شما می‌گویند بهترین کدام است
وقتی شما عباراتی نظیر توصیه سرآشپز،‌ مورد علاقه قدیمی‌ها و شبیه‌ اینها را می‌بینید یعنی رستوران با بیان محبوب بودن این غذاها در صدد این است که شما سودآورترین آیتم‌ها را انتخاب کنید تا آنها درآمد بیشتری کسب کنند و شما را از سفارش دادن مواردی که به اندازه‌ آنها سودآور نیست منصرف می‌کنند. این تکنیک عمومی خصوصاً در رستوران‌هایی کاربرد دارد که از شیوه‌هایی نظیر درشت نوشتن کلمات یا فونت‌های جذاب استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که آنها با این روش فروش خود را تا ۲۸ درصد و حجم غذای مصرف شده را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهند.

آنها از برندهایی که شما می‌شناسید استفاده می‌کنند
استفاده از نام‌ برند‌ها در منو باعث ایجاد یک حس اعتماد و تضمینی می‌شود که شما حتما عاشق غذا خواهید شد. مثلا ،‌ کباب گوشت گاو کوبه (Kobe) و یا کباب گوشت نیمان رانچ (Niman Ranch).

آنها از عبارت «غذای سالم» استفاده نمی‌کنند
وقتی آیتم‌های منو به عنوان «غذای سالم» توصیف شوند،‌ فروش کاهش پیدا می‌کند. این عبارت یعنی غذا خوش‌طعم نیست و برای بسیاری از مردم ناخوشایند است. بخاطر همین آنها از یک ترفند استفاده می‌کنند و یک علامت کوچک برگ سبز در کنار سالادها یا سایر آیتم‌های سالم قرار می‌دهند. (اینها اسرار رستوران‌هاست تا شما غذای بیشتری بخورید!)

آنها خاطرات را به یاد می‌آورند
نام‌های نوستالژیک تأثیر مثبتی روی رفتار خریدار دارد. به این غذاها فکر کنید: کوفته مرغ مادربزرگ،‌ مانیکوتی به سبک قدیمی و یا کلم قرمز جشن اکتبر. اشاره به سنت‌ها و فرهنگ‌های خانوادگی می‌تواند باعث یادآوری شادی‌های گذشته شود تا آن مورد را سریعاً سفارش دهیم.

آنها خود را به یک مکان وصل می‌کنند
غذا و جغرافی می‌توانند بایکدیگر همراه شوند و غذاهایی که بتوانند یک تصویر از یک منطقه را در ذهن ترسیم کنند فروش خوبی دارند. مانند سالاد تکس‌مکس جنوب غربی (Southwestern Tex-Mex Salad)،تارت‌ هلو ترش جرجیا (Georgia Peach Tart)،‌ گوشت بره ارگانیک آیووا Iowa Farm-raised lamb Chops (اینها نمونه هایی از گران‌ترین غذاهایی است که می‌توان در منوی رستوران‌ها دید)

 

مترجم: محمدمهدی قاسم‌زاده

نوشته شده توسط Kelsey Kloss