تاریخچه ماشین اسپرسو

 

دستگاهی که اسپرسو می سازد!

در قرن نوزدهم، قهوه یک تجارت بزرگ در اروپا بود. همانطور که مخترعان به دنبال بهبود دم کردن و کاهش زمان دم کردن بودند، اسپرسو متولد شد. برای بسیاری از قهوه خورها، قهوه با اسپرسو تعریف می شود. اسپرسو خالص ترین عصاره گیری دانه قهوه و جوهر واقعی یک دانه است. از نگاه دیگر، اسپرسو اولین قهوه فوری است. قبل از اسپرسو، دم کردن یک فنجان قهوه ممکن بود تا پنج دقیقه طول بکشد. اما در روش اسپرسو، کمتر از 1 دقیقه قهوه ی شما آماده است.

 

 

موریوندو

اگرچه مطمئناً تعداد بیشماری ثبت اختراع و نمونه اولیه وجود داشت، اما اختراع دستگاه اسپرسو و روشی که منجر به تولید اسپرسو می‌شد معمولاً به آنجلو موریوندو از تورین ایتالیا نسبت داده می‌شود که در سال 1884 حق اختراعی برای «ماشین‌های بخار اقتصادی و فوریِ جدید» دریافت کرد.هیچ‌گاه ماشین‌های موریوندو به بازار عمومی راه نیافت و ماشین‌های قابل تأییدی از این برند وجود ندارند، و حتی عکس‌هایی از کارهای او در دست نیست.

 

 

لوئیجی بزرا و دزیدریو پاوونی

در تاریخچه ماشین اسپرسو، لوئیجی بزرا و دزیدریو پاوونی ، استیو وزنیاک و استیو جابزِ اسپرسو بودند. لوئیجی بزرا، اسپرسو تک شات را در سال های اولیه قرن بیستم اختراع کرد و در عین حال به دنبال روشی برای دم کردن سریع قهوه به طور مستقیم در فنجان بود.او چندین تحول در دستگاه موریوندو ایجاد کرد، فیلترِ پورتافیلتر، چندین خروجی برای دم آوری و بسیاری از نوآوری‌های دیگر را که هنوز با دستگاه‌های اسپرسوسازِ امروزی مرتبط هستند، لوییجی بزرا معرفی کرد.

 

 

ورود پاوونی

پاوونی ایده های Bezerra را در سال 1903 خریداری کرد و بسیاری از جنبه های طراحی را بهبود بخشید. قابل ذکر است که او اولین شیر فشار را در تاریخچه ماشین اسپرسو اختراع کرد. این بدان معناست که قهوه داغ در اثر آزاد شدن فوری فشار بر روی باریستا پاشیده نمی‌شود و فرآیند دم‌آوری را تسریع می‌کند و این موضوع سبب استقبال باریستاها شد. پاوونی همچنین گره بخار را برای دسترسی به بخار جمع شده در دیگ دستگاه ایجاد کرد.

 

 
 
آشیل گاگیا
مردی که در نهایت از سد دو مبتکرِ عصاره گیریِ قهوه عبور کرد، صاحب کافه میلانی، آشیل گاگیا بود. گاگیا با اختراع ماشینِ اهرمی، کافه ها را به یک کشتی فضایی با پیشخوانِ یک دستگاه کروم کاری شده تبدیل کرد و در تاریخچه ماشین اسپرسو نقش بسزایی ایفا کرد. در دستگاه گاگیا که پس از جنگ جهانی دوم اختراع شد، فشار بخار در دیگ، آب را به داخل سیلندر می‌برد و در آنجا توسط یک اهرم پیستون فنری که توسط باریستا کار می‌کرد، فشار بیشتری به قهوه وارد می‌شد.
 
 
 
ویکتوریا آردوینو
از جمله رقبای رو به رشدِ پاوونی در تاریخچه ماشین اسپرسو، پیر ترزیو آردوینو بود. آردوینو مخترعی بود که هرگز نتوانست ایده های خود را به طور موثر پیاده کند. در عوض، آردوینو یک تاجر و بازاریاب ماهر بود؛در دهه 1920، آردوینو یک کارگاه بسیار بزرگتر از پاوونی در میلان داشت و در نتیجه توانایی های تولیدی و هوش بازاریابی خود، تا حد زیادی نفرِ اولِ صادرات ماشین آلات به خارج از میلان و پخش اسپرسو در بقیه اروپا بود.
 
 
 
فائِما E61
اما این پایان تکامل ماشین اسپرسو نیست، چند سال بعد، انقلاب دیگری در تاریخچه ماشین اسپرسو اتفاق افتاد، درست در دهه 1960، دستگاه پیستون گاگیا توسط Faema E61 از دور خارج شد. E61 که توسط ارنستو والنته در سال 1961 اختراع شد، نوآوری های بیشتری را معرفی کرد و اولین اسپرسوها را معرفی کرد. این دستگاه به جای تکیه بر نیروی دستیِ باریستا، از یک پمپ موتوری برای تامین فشار مورد نیاز برای دم کردن اسپرسو استفاده کرد. E61 با نوآوری های فنی، به موفقیتی فوری دست یافت و به درستی در فهرست تأثیرگذارترین دستگاه های قهوه ساز تاریخ قرار گرفت.