انواع یخچال‌ و فریزرهای فروشگاهی

 

یخچالهای فروشگاهی را احتمالاً در تمامی مراکز فروشگاهی بارها دیده‌اید. یخچال فروشگاهی معمولاً به یخچال‌های صنعتی یا تجاری نیز معروف هستند. یک فروشگاه بزرگ یا حتی یک سوپرمارکت کوچک به این نوع یخچال‌ها نیاز دارد. در حقیقت یخچال‌های فروشگاهی، برای هر کسب و کاری که با مواد غذایی خوراکی سروکار دارند بسیار ضروری است. یک فروشگاه بزرگ نیاز به یک یخچال بزرگ دارد اما ممکن است یک یخچال با ابعاد متوسط کار یک سوپرمارکت را راه بیندازد. پس می‌توان نتیجه گرفت که یخچال‌های فروشگاهی از نظر قیمت، برند، ابعاد و رنگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند. شما با توجه به نوع کسب و کار خود می‌توانید یخچال مناسب را برای فروشگاه‌تان انتخاب کنید.

 

 

انواع یخچال فروشگاهی

  • یخچال های ایستاده روباز
  • یخچال ویترینی
  • فریزر ایستاده
  • فریزر خوابیده یا فریزر جزیره‌ای
  • یخچال شیشه خم
  • یخچال های پرده هوا

 

 

یخچال‌های ایستاده رو باز و کاربرد آن
یخچال‌های ایستاده دارای طراحی خاص و منحصر به فردی هستند به همین دلیل بیشتر آن‌ها را در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید. در حقیقت این فیرزهای فروشگاهی یکی از پرکاربردترین فریرزها هستند که در ابعاد مختلفی از 90 تا 250 سانتی متر طراحی شده‎اند. همچنین آن‌ها علاوه بر ابعاد دارای مدل‌های مختلف دیگری نیز هستند که عبارت است از: یخچال‌های نیمه ایستاده روباز، یخچال‌های ایستاده عمق 85 و یخچال درب‌دار. از این یخچال‌ها در فروشگاه‌های بزرگ مانند کوروش، امیران، هایپرمارکت‌ها و… استفاده می‌شود تا انواع سوسیس و کالباس‌ها، گوشت و مرغ، میوه و سبزیجات را به نمایش بگذارند. در طراحی این یخچال‌ها با لامپ‌های LED نورپردازی جالبی انجام شده که باعث می‌شود محصولات بهتر دیده شوند و مشتری بتواند محصول خود را راحت‌تر از نظر تاریخ تولید و انتقضا مورد بررسی قرار دهد. همچنین این نورپردازی در فروشگاه‌ها جلب توجه بیشتری می‌کند که مصرف‌کننده را به سمت خود می‌کشد.

یخچال‌های ایستاده رو باز را می نوان یکی  از انواع یخچال های شیک فروشگاهی به شمار آورد که در بسیاری از فروشگاه ها به کار برده می شود.  از دیگر ویژگی‌های این یخچال‌ها می‌توان به درب‌های شیشه‌ای دوجداره برای عایق حرارتی، سیستم بدون برفک، سیستم کنترل هوشمند دما و قابلیت تغییر رنگ نورهای LED اشاره کرد. به طور کلی کاربرد این یخچال‌ها در فروشگاه‌های بزرگ بیشتر است.

 

 

انواع یخچال فروشگاهی ویترینی و کاربرد آن
اکثر یخچال ها و  یخچال فریزر فروشگاهی، نوعی ویترین برای فروشگاه‌ها محسوب می‌شوند. چرا که آن‌ها با وجود درها و بدنه شیشه‌ای محصولات بیشتری را در معرض دیده مخاطبین قرار می‌دهند. در اصطلاح تخصصی، به این نوع از یخچال‌ها که بیشتر نقش ویترین را ایفا می‌کنند و برودت هوایی آن‌چنانی ندارند، یخچال ویترینی گفته می‌شود. به طور کلی این یخچال‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

کانتر گرم

اگر در یک فروشگاه قصد نگهداری غذا‌های پخته شده را دارید، کانتر گرم گزینه خوبی است. کاربرد این مدل، برای غذاهای پخته شده‌ای است که قرار است مصرف‌کننده همان‌جا در فروشگاه خریداری کند و پس از گرم کردن میل کند. غذاهایی مانند لازانیا، پیتزا، اشترودل و…

کانتر سرد

کانترهای سرد دارای دمای خاصی نیستند به همین دلیل از آن‌ها می‌توانید برای نگهداری شیرینی‌ها در شیرینی فروشی، انواع دسرها، پنیرها، سوسیس و کالباس و… استفاده کرد.
به طور کلی یخچال‌های فروشگاهی ویترینی که یخچال فروشگاهی صنعتی نیز به شمار می روند، در ابعاد مختلف کوچک تا بزرگ تولید می‌شوند. همچنین آن‌ها دارای طبقاتی هستند که فروشنده به صورت دستی می‌تواند ارتفاع این طبقات را تنظیم نماید. از دیگر ویژگی‌های مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد نورهای شفاف، شیشه‌های دو جداره، عایق حفاظت و دمایی است. همچین باید بدانید که  قیمت یخچال صنعتی فروشگاهی  و قیمت یخچال های ویترینی به عوامل  متعددی از جمله اندازه آن بستگی دارد.

 

 

استفاده از فریزر ایستاده برای نگهداری نوشیدنی‌ها در فروشگاه
فریزرهای ایستاده دارای انواع مختلفی هستند. آن‌ها از لحاظ مدل‌ها به سه دسته تک درب، دو درب و سه درب تقسیم می‌شوند. یخچال‌های ایستاده معمولاً دارای عرض کمی هستند به همین دلیل آن‌ها بهترین گزینه برای فضاهای کوچک هستند و برای نگهداری تعداد زیادی نوشیدنی در فروشگاه بسیار مناسبند.
اگر دارای یک فروشگاه بزرگ هستید و برندتان برای شما بسیار مهم است، می‌توانید به شرکت‌های تولیدکننده این یخچال‌ها سفارش دهید این فریزرها را با روکش حاوی لوگوی فروشگاه شما تولید کنند. در حقیقت این شرکت‌ها نوع یخچال را برای شما شخصی‌سازی می‌کنند.
این مدل از یخچال‌ها دارای شیشه‌های سه جداره هستند که بین آن‌ها از گاز آرگون پر شده است، از این رو سرما از این یخچال‌ها به بیرون نفوذ نخواهد کرد. به همین دلیل یخچال‌های ایستاده نگهداری نوشیدنی‌ها معمولاً دارای برچسب A هستند که به معنای مصرف بهینه انرژی است. همچنین با وجود سه جداره بودن شیشه‌ها این یخچال‌ها در برابر ضربات احتمالی مقاوم هستند.

 

 

فریزرهای خوابیده و کاربرد آن‌ها
فریزرهای خوابیده یا یخچال ویترینی خوابیده همان فریزرهایی هستند که شما در وسط فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنید، که از جمله تجهیزات فروشگاهی کاربردی به شمار می‌رود و در آن‌ها گوشت، مرغ، ماهی، ناگت، بستنی و… نگهداری می‌شود. این فریزرها از زمان‌های قدیم نیز در سوپرمارکت‌ها وجود داشته و در آن‌ها بیشتر بستنی نگهداری می‌کردند. فریزرهای خوابیده دارای دو نوع صندوقی و ویترینی‌اند که هر دو مدل آن‌ها دارای عرض زیادی هستند. این فریزرها معمولاً در فروشگاه‌های بزرگ کارآیی دارند. آن‌ها دارای درب‌های شیشه‌ای هستند که به عنوان یک ویترین به راحتی محصولات درون خود را نشان می‌دهند.

 

 

یخچال فروشگاهی شیشه‌خم و کاربرد آن‌ها
یخچال‌های شیشه خم معمولاً دارای سایزهای بزرگی هستند که صفحه شیشه‌ای جلوی آن‌ها به صورت خمیده است. این مدل یک یخچال فروشگاهی لوکس به شمار می رود.  در طبقات این نوع از یخچال فروشگاهی، نورپردازی زیبایی وجود دارد که مشتری راحت‌تر می‌تواند محصول را مشاهده کند. این یخچال‌ها بیشتر در شیرینی فروشی‌ها قابل استفاده هستند.

 

 

یخچال‌های پرده هوا و کاربرد آن
این مدل از یخچال فروشگاهی جز کاربردی‌ترین و مدرن‌ترین  انواع یخچال‌های فروشگاهی هستند. شاید اسم آن‌ها کمی جالب باشد و فکر کنید تا به حال آن‌ها را ندیده‌اید اما باید بگوییم یخچال‌های پرده هوا همان یخچال‌های روباز فروشگاهی یا بدون درب هستند که شما در اکثر فروشگاه‌های بزرگ مشاهده می‌کنید. این مدل از یخچال‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند اما با وجود قیمت بالا باز هم مورد استقبال فروشگاه‌داران قرار گرفته است. آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

  • یخچال‌ پرده هوای ایستاده
  • پرده هوای کمدی
  • یخچال پرده هوای قفسه‌ای

 

 

کاربرد این یخچال‌ها بسیار زیاد است به طوری که هر کدام از این یخچال‌ها را می‌توانید برای ارائه نوشیدنی‌ها، سبزیجات، گوشت و مرغ و ماهی یا هر محصول دیگری استفاده کنید.
نکاتی که برای خرید یخچال فروشگاهی مناسب باید بدانید:با توجه به تنوعی که بین یخچال‌های فروشگاهی وجود دارد باید توجه به برخی نکات، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید. ما در ادامه به چند نکته جهت خرید یخچال فروشگاهی مناسب برای شما بیان کرده‌ایم که بتوانید یک انتخاب درستی داشته باشید.

  • به طور کلی یخچال‌ها به دو دسته کمپرسور بالا و کمپرسور پایین تقسیم می‌شوند. در حقیقت کمپرسور به خنک شدن فضای داخلی یخچال کمک می‌کند. این دستگاه در یخچال‌ها یا در بالا و یا در پایین آن‌ها نصب می‌شوند. اگر کمپرسور یک یخچال در بالای آن نصب شده باشد، آن دستگاه قیمت بالاتری خواهد داشت چرا که معمولاً طول عمر آن‌ها بیشتر خواهد بود. هنگامی که کمپرسور در بالای سقف یخچال باشد گرمای ناشی از کارکرد موتور را به سمت سقف می‌فرستد در نتیجه فضای داخلی یخچال خنک‌تر خواهد شد. اما هنگامی که کمپرسور در قسمت پایینی یخچال نصب شود، گرمای ناشی از کارکرد موتور را در اطراف پخش می‌کند که در این حالت طول عمر یخچال کاهش پیدا می‌کند و این یخچال‌ها دارای قیمت مناسب‌تری هستند. پس دقت کنید کدام یخچال انتخاب شما است.
  • همانطور که احتمالاً همه شما می‌دانید اندازه یخچال برحسب فوت تعیین می‌شود. یکی از معیارهای اصلی انتخاب یخچال، اندازه آن است. در هنگام خرید، شما باید متناسب با فضایی که در دسترس دارید و مقدار موادی که قرار است در یخچال بگذارید سایز و اندازه آن را مشخص کنید.
  • یخچال‌ها یکی از دستگاه‌هایی هستند که باید به صورت 24 ساعته به برق باشند به همین دلیل شما باید هنگام خرید به برچسب انرژی یخچال‌ها بسیار دقت کنید. سعی کنید یخچال فروشگاهی را خریداری کنید که دارای مصرف بهینه‌تری باشد.
  • یخچال‌های فروشگاهی با هر ابعادی که باشند جابجاییشان بسیار سخت است. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید، یخچال‌هایی را خریداری کنید که زیر آن‌‌ها چرخ‌هایی جهت جابجایی راحت‌تر و حرکت دادن آن‌ها تعبیه شده است.

 

جمع‌بندی
ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع یخچال فروشگاهی کوچک و بزرگ  که به یخچال های فروشگاهی صنعتی نیز معروف‌اند آشنا کنیم. با توجه به  کاربرد زیادی که دارند،این یخچال‌ها در ابعاد و مدل‌ها مختلف  توسط گروه تخصصی تجهیزلند نیز تولید می شود که هر کدام کارکرد مختلفی دارند. از این رو شما باید متناسب با فروشگاه، کارکردی که انتظار دارید و متناسب با فضایی که در دست دارید، آن‌ها را انتخاب کنید همچنین مشاوران تجهیزلند آماده مشاوره و بازدید از محل پروژه می باشند تا بهترین تجهیزات سرمایشی متناسب با نیاز شما تامین گردد.