چطور یک کافه سیار راه اندازی کنیم؟

 

کافه‌های سیار قادر هستند در شهر گردش کرده و بر خلاف کافه‌های ثابت، مکان‌های مختلفی رو از لحاظ درآمدی بررسی کنند. احتمال اینکه با خلاقیت شخصی بتوانید معروف هم بشید زیاده و اینطوری ممکنه در یک محل مشتریان پایه ثابتی هم داشته باشید.
کافه‌های سیار معمولا یک ون دستکاری شده است که داخلش به سبک فانتزی دکوراسیون شده و بسته به نوع فعالیتی که مدنظر صاحب آن است، نوشیدنی هایی مثل قهوه یا فست فود هایی مثل همبرگر و … را به مشتریان تقدیم خواهد کرد.

 

 

مزایا و معایب کافه سیار چی هستن؟
مهمترین مزیت کافه‌های سیار اینه که نیازی ندارین کلی از سرمایه تونو خرج رهن و اجاره یک محل ثابت کنین. همچین دکوراسیون عجیب و غریبی که توی کافه‌های شهر می‌بینین و کلی هزینه برای صاحبانشون به ارمغان میارن در کافه‌های سیار تقریباً حذف میشه.
از اونجایی که هزینه‌های شما در کافه سیار نسبت به کافه‌های ثابت به مراتب کمتره، نرخ تمام شده خدمات شما هم کمتر و در نتیجه سرویس ارزونتری می‌دین که مشتری بیشتری رو ممکنه جذب کنه.
کافه‌های سیار می‌تونن دایماً در شهر گردش کنن و بر خلاف کافه‌های ثابت، مکان‌های مختلفی رو از لحاظ درآمدی بررسی کنن. احتمال اینکه با خلاقیت خودتون بتونین معروف بشین هم زیاده و اینطوری ممکنه در یک محل مشتریان پایه ثابتی داشته باشین.
زیربنای کافه سیار شما رو احتمالا می‌تونه یک خودروی ون قدیمی تشکیل بده که هزینه خیلی زیادی هم نداره و عملا به کارگیری مجدد یک محصول اوراقی هست.
از معایب کافه سیارها باید به انتخاب‌های محدود شما در برخی موارد از جمله سیستم بهداشتی کافه سیارها اشاره کنیم، کافه‌های سیار بر خلاف کافه‌های ثابت به منابع بهداشتی از قبیل آب فراوان، لوازم شستشو و ساختارهایی مثل آشپزخانه و ظرفشویی دسترسی ندارن.
مورد دیگه‌ای که ممکنه برای شما دردسر بشه، مزاحمت مامورین شهرداریه که گاه و بیگاه به بهونه ی سد معبر شما رو اذیت کنن، اما خوشبختانه این سیستم شغلی همونطور که از اسمش پیداست متحرکه و می‌تونین این معضل رو با جابه‌جایی حل کنین.

و در نهایت، به دلیل اینکه در کشور ما، هر شهری بسته به سلیقه مسئولان از قوانین خاصی پیروی می‌کنن، احتمالًا به یه سری قوانین خاصی اهمیت ندن یا دچار نوعی تشتت فکری و فرهنگی هستن، گرفتن مجوز از اماکن سخته و یا به طور کلی احتمال داره به شما مجوز ندن.

 


برای راه‌اندازی کافه سیار از کجا شروع کنیم؟
اگر مصمم شدین کافه سیارتونو راه بندازین، نخستین کار اینه که مطمئن بشین به شما از طرف اماکن مجوز میدن، چون ممکنه کار شما صد در صد قانونی باشه، اما سلیقه فکری مسئولان در شهرتون با قانون متفاوت باشه.
قدم دوم باید یه سری به اداره بهداشت بزنین و از کم و کیف مجوز بهداشتی مطمئن بشین، برای مثال، همه لوازمی که در یک کافه یا رستوران مورد استفاده قرار می‌گیره باید از جنس استیل باشه، دیوارها تا سقف با کاشی پوشیده بشن و کف محل هم همینطور، سیستم فاضلاب باید به طور کامل رعایت بشه و کلی مسائل بهداشتی دیگه که باید رعایت کنین، اما در مورد کافه سیارها هم به تناسب قوانین بهداشتی خاصی وضع شده که حتما باید از اونا کسب اطلاع کنین.
اگر از اون دو مجوز اول اطمینان پیدا کردین، نوبت پیدا کردن یک ون یا ماشین مناسب برای راه‌اندازی عملی پروژه تونه. ما در این مورد توصیه خاصی نداریم، فقط اشاره می‌کنیم که مراقب باشین برای خرید ون‌های قدیمی که دایما برای بازیافت اوراق میشن، هزینه زیادی صرف نکنین.
البته اینم بگیم که چون این شغل به سرعت در حال رشده، متولیان صنعت هم بیکار ننشستن و اگر پیگیری کنین، ممکنه ماشین‌های آماده و مناسب این شغل رو هم بتونین پیدا کنین و کلی از بار خرید یه ون قدیمی و باز طراحی اون از روی دوشتون برداشته بشه، همچین در روند گرفتن مجوزهای بهداشتی کلی جلو می‌افتین، با این حال شاید از لحاظ اقتصادی، راه‌اندازی یه ون قدیمی و کلاسیک هم ارزونتر و هم جذاب تر باشه.
خوب اگر ون آماده شده، می‌بینین که نمی‌تونین توی ونتون کار کنین، چون ارتفاع این ون‌ها برای افراد نشسته طراحی شده و اگر بخواین دایما به صورت خمیده توی ماشینتون به مشتریان خدمات ارائه بدین، بزودی از کار می‌افتین و بقیه عمرتون باید در بیمارستان‌ها سپری کنین.
پس باید ارتفاع سقف ون رو به هر تکنیکی که بلدین، افزایش بدین مگر اینه کلا سبک کاریتون طوری باشه که نیازی نباشه داخل ون به مشتریان خدمات ارائه بدین.

 


مورد بعدی که باید براتون بگیم اینه که باید یه جایی برای یخچال، مخازن آب و سیستم قهوه یا پخت و پز به عنوان حداقل‌های راه‌اندازی در نظر بگیرین، ما پیشنهاد می‌کنیم قبلش نقشه ون رو روی یک کاغذ بیارین و بهترین محل رو برای یخچال، مخزن آب تمیز، مخزن آب استفاده شده، سیستم پخت و پز یا سرو قهوه طراحی کنین.
یادتون باشه شما لوازم برقی دارین که در این صورت به یک موتور برق و احتمالا مخزن سوخت هم نیاز دارین. پس اونا رو هم در نظر داشته باشین. بعد از این که این موارد آماده شد، برین سراغ دیزاین محل کارتون. بله، حالا این ون محل کار شماست و باید به بهترین شکل ممکن و البته اقتصادی‌ترین روش، طراحی و دیزاین بشه.
در طراحی و دیزاین محل کارتون، ضمن اینکه نوآوری و خلاقیت به خرج میدین، مسائل فرهنگی محل زندگی و همچنین موضوعات قانونی رو در نظر بگیرین، شغل شما به نسبت شغل جدیدیه و ممکنه حتی برای سرگرمی هم شده، اسباب تفریح شهرداری، پلیس و نهادهای مذهبی بشه، در حالیکه این تفریح کلی برای شما خرج و دردسر داره.

 

 

چک لیست مراحل راه اندازی کافه سیار :

  1. بودجۀ لازم برای راه اندازی کافه سیار را برآورد کنید.
  2. نام و برند کافه سیار خود را ثبت کنید.
  3. برای دریافت مجوز کافه سیار خود اقدام کنید.
  4. شرایط تاسیس کافه سیار را بپرسید.
  5. وسیلۀ نقلیۀ لازم برای کافه سیار را خریداری یا اجاره کنید.
  6. دربارۀ همه چیز برای رسیدن به محصول خود تحقیق انجام دهید.
  7. تجهیزات کافه سیار و مواد خام را تهیه کنید.
  8. کارمندان احتمالی و لازم برای راه اندازی کافی شاپ سیار را استخدام کنید.
  9. بازاریابی کافه سیار خود را آغاز کنید.